Hoppa till sidans innehåll

Mental förberedelse för strid


Tränartips nr 13 till Stockholms tränare

 

För att det här tränartipset ska bli så bra som möjligt, så har jag tagit hjälp av bland annat samurajerna. De insåg faktumet att "den verkliga fienden/motståndaren fanns inuti en själv. Självklart var det nog relativt lätt för samurajtränaren att få sina elevers uppmärksamhet eftersom det bokstavligen gällde att vinna eller försvinna. "Utveckla den rätta mentala kontrollen eller dö".

I tennisen är det som ni vet inte lika blodigt, men det svider ibland när man torskar.

Anders Heimklo

 

Mental förberedelse för strid

Lärare av Krigskonsten sökte ständigt efter nya och mer effektiva sätt att lära ut mental kontroll, vilket ansågs vara viktigare för ens överlevnad än teknik och fysisk styrka. De följande fyra mentala träningsteknikerna fick närmast universell acceptans bland de största lärarna i Krigskonst.

 

1. Meditation

Utanför banan finns det olika varianter av meditation. TM Meditation, yoga m. fl. innebär att man på olika sätt når samma mål, nämligen avslappning.

Mantra Meditation innebär att man på en lämplig och bekväm plats sitter och tänker på ett speciellt ord t.ex. det engelska ordet "one", vilket då kallas ett mantra, i ca 15–20 min. Mantrat upprepar man om och om igen i rytm med andningen.Man kan använda sig av vilket ord man vill. Ordet "one" uttalas tyst i samband med utandningen. Man koncentrerar sig enbart på att tänka på mantrat i rätt rytm. När man upptäcker att tankarna börjar flyta iväg, återgår man mjukt till att tänka på sitt mantra igen. Genom att träna regelbundet på detta får man ett inre lugn, en inre harmoni och styrka.

Lika viktigt som detta var för samurajerna, lika viktigt är detta för tennisspelaren om han/hon ska kunna prestera toppresultat.

 

2. Andningskontroll

Kontrollen över ens andning ansågs vara fundamentalt för en samurajs överlevnad. Detta var ett av de primära verktygen för att kunna behålla den inre behärskningen och sitt lugn under stridens hetta. Alla kritiska moment som anfallsslag etc. gjordes i samband med en kraftig utandning genom lungorna för att uppnå maximal styrka och kontroll. Djupa bukandningar tränades regelbundet i förberedelse för strid.

 

I tennis kan man göra på följande sätt:

a) När det går bra, tänk inte på eller bry dig inte om din andning.
b) När du känner dig mindre alert, öka din andning tills du känner en högre energi nivå.
c) När du känner dig nervös och stressad, andas långsammare. Ta långa, djupa och regelbundna andningar när du har möjlighet.
d) Försöka att tima din utandning i samband med bollträffen.

 

3. Koncentration på en punkt

Samurajerna kallade det "hara" vilket betyder ungefär "punkten". Den tjänstgjorde som en sorts fokuseringspunkt under strid. Denna punkt innebar för samurajen en konkret metod för att behärska rädsla, självmedvetande och oro. Genom att koncentrera sin uppmärksamhet på "hara" blev hans medvetande avlett från negativa och avbrytande tankar. Genom att behålla den mentala fokuseringen kunde krigaren reagera positivt med självförtroende fastän han konfronterades öga mot öga med döden. Genom att hela tiden koncentrera sig på sitt "hara" som låg i de nedre områdena, närmare bestämt 5 cm nedanför naveln, utrustade samurajen sig med ett medvetande om allting men med fruktan för ingenting. Denna koncentrationstaktik liknar den som en tennisspelare har som lägger all sin koncentration på bollen under själva spelet. Detta medför att han spelar bra, fri från rädsla och negativa tankar. När bollen inte är i spel övergår blicken från bollen till att titta på sina senor.

 

4. Frisläppande av Dynamisk Energi

Genom fokusering av "punkten" (vilket även kallas CENTRERING) blir det möjligt att utveckla ny, mycket kraftfull källa av energi som släpps fri. Denna energi som kallades "Ki" av samurajerna möjliggjorde för krigaren att uppnå högre resultat, att överträffa sina normala gränser. Detta är en koordinerad och balanserad form av energi som gör det möjligt att till fullo få ut den mänskliga potentialen. Det finns en likhet mellan detta koncept och vad man i tennis kallar "det optimala läget av välbefinnande".

Genom att bli centrerad leder det till dynamisk energi, man blir ett med bollen vilket resulterar i att man spelar sitt absolut bästa spel.

 


Fruktan att förlora
                       

Fruktan av att förlora ansågs vara det största hindret för en krigares uppförande på slagfältet. Även om fruktan att förlora var liten, så innebar den att oddsen blev oöverstigliga. Det var endast den krigare som kunde konfrontera och fullständigt acceptera möjligheten att dö, som kunde gå ut på slagfältet utan dödsångest.

Man kan översätta dessa krigiska tankar till tennis, vilket känns lite löjligt eftersom en förlust för en tennisspelare endast innebär prestigeförlust och inte ett avhugget huvud.

Erfarenheten visar tydligt att ända tills en tennisspelare helt accepterar och har den visheten att han kan förlora och dessutom kan leva med det, ända tills då, kan han lika gärna bli fångad av den fruktansvärda känslan av att förlora och spela bedrövligt .De spelare som han fruktar att möta kommer troligtvis bli de som han oftast förlorar mot. Vad detta innebär är att han måste avsätta tid till att oskadliggöra sin rädsla för att förlora genom att ärligt och öppet konfrontera det. Som tennisspelare gäller det att inse att man kan förlora men ändå överleva eller rättare sagt leva med det. Till skillnad mot en samuraj går livet vidare efter en förlust.

 

Träningsuppgifter     

1. Träna Centrering på banan. Vid ilska, oro eller okoncentration, koncentrera dig på "punkten", vilket för en tennisspelare innebär bollen eller senorna.


2. Träna Centrering utanför banan. Vid ilska, oro eller okoncentration, ska du koncentrera dig på ditt "hara" (ca 5 cm nedanför naveln, vilket var Micheal Jacksons favoritgrepp). Det räcker att tänka på och inte ta på sitt "hara". Denna punkt är alltså bara en inbillad punkt och är en koncentrationsövning som ger ökad självkontroll.

 

Om du känner för att försöka TM, yoga, "hara" eller andra avslappningsövningar spelar nog ingen större roll. Viktigast är att du förbereder dig lika bra som samurajerna. Det gäller ju att bli grymt bra.

Don't take any prisoners !!!

Kom ihåg:
Mer träning utanför banan ger bättre resultat på banan.

 

Uppdaterad: 20 AUG 2010 18:24 Skribent: ta

 

 

 

Postadress:
Svensk Tennis Stockholm
Kungl. Tennishallen, Lidingövägen 75
115 41 Stockholm

Besöksadress:
Kungl. Tennishallen, Lidingövägen 75
115 41 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46760065409
E-post: This is a mailto link

Se all info